Toetsing & Feedback

Toetsing & Feedback


“Everyone is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Wil je weten hoe jij toetsing kan ontwerpen die een positieve invloed heeft op hoe en wat leerlingen/studenten leren?

Krijg je veel klachten over de kwaliteit van jullie toetsen en wil je hier iets aan doen?

Wil je graag goede en opbouwende feedback geven aan je leerlingen/studenten en wil je dat ze dit ook daadwerkelijk gebruiken om zichzelf te verbeteren?

Twijfel je soms of het je lukt om betrouwbaar en eerlijk na te kijken?

Zou je graag het leren van je leerlingen/studenten zichtbaar willen maken, zowel voor jezelf als voor de leerlingen/studenten?

Wil je graag (beter) kunnen werken vanuit leerdoelen in het ontwerp en het toetsen van je onderwijs?

Wil je meer met formatieve toetsvormen werken, maar weet je niet goed wat wel en niet werkt?

Toetsing is voor veel docenten en studenten het minst favoriete onderdeel van het onderwijs. Uit onderzoek blijkt echter dat niets zoveel invloed heeft op de leeropbrengst als toetsing. Toetsing kan dus een heel waardevol instrument zijn om op een positieve manier de ontwikkeling van leerlingen/studenten te sturen. Ik zeg bewust kan, want veel toetsen hebben helaas het tegenovergestelde effect. Ze zijn niet valide, noch betrouwbaar, transparant of bruikbaar en leiden tot frustraties bij zowel docenten als leerlingen/studenten.

Wat kan ik voor je betekenen?

Als toetsdeskundige kan ik je op verschillende manieren ondersteunen om ervoor te zorgen dat jouw toetsen kwalitatief goed in elkaar steken. Bovendien kan ik ervoor zorgen dat jouw toetsen zo ontworpen zijn dat ze de gewenste richting kunnen geven aan hoe leerlingen/studenten leren. Er is veel mogelijk, zoals:

  • Je kunt mij als interim of projectgebonden toetsdeskundige inzetten;
  • Docenten adviseren over en ondersteunen bij het inzetten van:
    • toetsontwerp;
    • toetskwaliteit;
    • formatief toetsen en Assessment for Learning;
    • het gebruik van verschillende toets- en feedbackvormen die aansluiten bij het gewenste leergedrag én het haalbaar maken om deze toetsen in te zetten;
    • peer assessment;
    • self-assessment en self efficacy;
    • eerlijk en betrouwbaar beoordelen zonder beoordelaarsfouten;
    • feedback geven;
    • nakijkmodellen en rubrics;
    • psychometrische analyse; en
    • digitaal toetsen.
  • Toetsen ontwerpen aan de hand van leerdoelen, in samenwerking met inhoudsdeskundigen;
  • Het construeren van toetsvragen en opdrachten, ook digitaal.
  • Een toetsanalyse uitvoeren en advies voor verbetering geven op basis van deze analyse;
  • Toetsmatrijzen inzetten om de validiteit te evalueren en te borgen;
  • Trainingen, workshops, Masterclasses, etc. ontwerpen over toetsing en het geven van feedback en deze geven;
  • BKO en BKE trainingen geven;
  • Zelf als assessor optreden, bijvoorbeeld bij de BKO, BDB en BKE;
  • De tweedelige workshop ‘Toetsen, Beoordelen & Feedback geven’ geven voor docenten op jouw school.
caret-down caret-up caret-left caret-right

“Ondanks mijn eerdere ervaring met het evalueren van toetskwaliteit, heb ik op basis van Anneke haar persoonlijke en concrete tips nieuwe inzichten opgedaan over het formuleren van toetsvragen en het opstellen van rubrics ter beoordeling van schrijfopdrachten.”