Introductiecursus ‘onderwijsontwerp, lesgeven en toetsing’

Introductiecursus ‘onderwijsontwerp, lesgeven en toetsing’


Wil je vakmensen, professionals en/of wetenschappers inzetten als docent in jouw MBO, HBO of WO opleiding?
Ben je zelf vakman/vrouw, professional en/of wetenschapper en zou je graag jouw kennis willen overdragen aan studenten?

Dan is deze cursus perfect om kennis te maken met de grondbeginselen van het ontwerpen, lesgeven en toetsing van onderwijs.

Het beste leer je door zelf te ervaren en te doen. Door middel van activerende werkvormen wordt de theorie vertaald naar praktische toepassingen, wat leidt tot een gevarieerd programma waarin je zelf veel bezig bent.

Na deze cursus kun je:

  • Gebruik maken van ‘Constructive Alignment’ als basis voor het ontwerpen van onderwijs;
  • Heldere leerdoelen formuleren;
  • Activerend onderwijs inzetten om studenten te motiveren en om een grotere leeropbrengst te behalen, zowel in kleine als in grote groepen;
  • Lesgeven bekijken vanuit het perspectief van de lerende student;
  • Een lesplan gebruiken om lessen en colleges te structureren, voor te bereiden en te geven;
  • Toetsvragen construeren die voldoen aan de kwaliteitseisen voor toetsing;
  • Eerlijk en betrouwbaar nakijken; en
  • Nuttige en constructieve feedback geven.
caret-down caret-up caret-left caret-right
PhD Researcher TU Delft

“This course is an excellent foundation for understanding how to identify problems and structure a lecture/course such that the students get the most from the classroom and assignments. The course is very useful for conducting teaching, learning, and assessment based on studies and successful practices.

I liked that the teacher applies the theory about teaching to her course as well. That it’s active, you discuss different topics and exercises with your peers and then with everyone. And you directly apply the learned theory within exercises. Perfect balance and level of content and discussions, kept the course interesting throughout, clearly knowledgeable in the field and has practiced the skills herself.”