“Slechts 33% van de verwachtingen over het niveau van leerlingen in de overgang tussen basis en middelbaar onderwijs blijken juist te zijn” vertelde professor Christine Rubie-Davies van de University of Auckland gisteren tijdens haar lezing bij de Universiteit van Leiden.
Verwachtingen van leerkrachten en docenten hebben bovendien significante invloed op de prestaties van leerlingen en studenten. In het vormen van deze verwachtingen speelt o.a. ‘implicit bias’ een rol, wat er toe kan leiden dat leerlingen van minderheidsgroeperingen lager presteren dan ze kunnen.
Gelukkig is het mogelijk om bewuster te worden van je eigen aannames en verwachtingen als docent en je daardoor anders op te stellen naar de leerlingen en het leerproces. Zo kun je bijvoorbeeld de methode van Prof. Rubie-Davies implementeren en een High Expectation Teacher worden. Een mooie stap naar inclusiever onderwijs. Alles hierover is te vinden in haar boek ‘Becoming a high expectation teacher: Raising the bar’ (2015).
Geïnteresseerd en wil je met mij verder praten over aannames, verwachtingen, diversiteit en inclusief onderwijs? Neem gerust contact met me op: 06-18683861